maandag 16 augustus 2010

Lekker ouderwets over de ruggen van de arbeiders

Meestal zijn we in deze stukjes goedgemutst, maar een enkele keer knijpen we met plezier een citroen uit. De persberichten van de firma AON Consulting, onafhankelijk risicoadviseur op het gebied van Employee Benefits geven aanleiding tot een gerichte boodschap bij de groenteboer. Volgens dit bedrijf moet 20% van alle Nederlandse werknemers aan de leugendetector. Bij verzuim belazeren ze de kluit.



Reclame maken voor geneesmiddelen is in Nederland verboden. Daarom maakt de farmaceutische industrie graag reclame voor problemen. Waarvoor dan natuurlijk hun geneesmiddelen probaat voor een oplossing kunnen zorgen. Kennelijk werkt het. Dacht ook AON. Als je de werkgevers bang maakt worden ze klant. Dat daarbij de Nederlandse werknemer voor leugenaar moet worden uitgemaakt kan AON weinig schelen. Veel kennis van zaken over werknemers hebben ze toch niet. Employee benefits?

Al in april dit jaar viel AON op met een tendentieus persbericht over verzuim. Volgens hun Europees onderzoek bleek het verzuim in Nederland het hoogste van Europa. In kleine kring konden we ons daar vrolijk over maken: want hun cijfers klopten niet. En nu, hartje zomer, alle werknemers op vakantie, komt hun tweede bericht: Nederlandse werknemers liegen (zo noemen ze het letterlijk) over hun verzuim en jaarlijks kost dat 3 miljard euro. En weer kloppen hun cijfers niet. Speciaal voor preventiemedewerkers en voor ondernemingsraadsleden die nog weten dat ze instemmingsrecht hebben ten aanzien van maatregelen rond verzuim gaan we even rekenen. Iedereen die vijf citroenen kan tellen kan narekenen wat de employee benefits van AON waard zijn.

AON verslaat de nauwkeurigheid van de CBS-verzuimstatistieken met de mededeling dat Nederland het hoogste verzuim heeft van alle Europese landen: 4,45%. Daarnaast is de gemiddelde duur op een na het hoogst: 10 dagen. Alleen Frankrijk heeft een hogere duur: 13,5 dagen. Belgiƫ (7,3 dagen) en Duitsland (6,6) doen het een stuk beter. Overigens valt het met de frequentie van het verzuim in Nederland wel mee: gemiddeld 2 keer per jaar, meer dan Frankrijk (1,8) maar een stuk minder dan Belgiƫ (2,3) of Duitsland (2,4).

Op naar de groentewinkel! Of zullen we eerst een grapje doen? Mijn ouders vertelden wel eens dat een reiziger in New York aan de portier van zijn hotel vroeg wat zijn gemiddelde fooi was. Five dollar, Sir! En toen de reiziger hem verbaasd zelf ook vijf dollar toestopte verklaarde die portier de reiziger tot eeuwige vrind: Bedankt meneer, u bent de eerste die het gemiddelde haalt!



Gelukkig zijn er maar heel weinig Nederlandse bedrijven met een verzuimfrequentie van 2 keer per jaar. Algemeen wordt een dergelijke frequentie als alarmsignaal beschouwd. AON staat dus wat los van de werkelijkheid. En kan ook niet rekenen. Hoe hoog is het verzuim? Volgens AON per jaar 2 maal 10 (frequentie maal duur) is 20 dagen. Gedeeld door 365 dagen is dat 5,4% en niet 4,5. Dat is 20% hoger dan in werkelijkheid het geval is. En hoezo het hoogst? Dezelfde berekening levert voor Frankrijk 6,6% op. Alarmez les citoyens!

En dan het bericht van AON dat 20% van de Nederlandse werknemers bij hun laatste verzuim logen dat ze ziek waren. Tja. Gaan we op AON af dan zijn werknemers leugenaars. En hun

leidinggevenden sukkels. Wellicht bedoelen ze die 20% die ze teveel hadden berekend? En dan nog wat hogere wiskunde van AON. In april meldde AON dat het verzuim Nederland jaarlijks 10,8 miljard kost. En in juli melden ze dat de leugens van de werknemers 20% van 10,8 miljard dus 3 miljard kosten. Ai, foutje van een miljard. Gelukkig geeft AON vijf belangrijke adviezen om het verzuim te verlagen. Nog gelukkiger is dat we ze niet hoeven te noemen omdat die vijf oplossingen in elk Nederlands bedrijf sinds jaren al dagelijkse praktijk zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten